Zwykło się przedkładać funkcjonalność mebli nad ich estetykę. Na szczęście coraz więcej osób pamięta o tym, że wyposażenie biura powinno również cieszyć oko. W ofercie HANA Design mamy meble, które nie tylko przydadzą się Twoim pracownikom w biurze, ale i będą estetycznie uzupełniały wizerunek Twojej firmy.
Wyposażenie biura – od czego zacząć?
Urządzania przestrzeni biurowej nie należy zaczynać od wyboru mebli, tylko od podzielenia przestrzeni na strefy, czyli tak zwanego strefowania. Wyznaczamy je na podstawie ich przeznaczenia, czyli czynności, jakie mają być wykonywane w ich obrębie. W biurze powinno się znaleźć miejsce na: strefy głośne, które obejmują tak zwany open space, kuchnię i miejsce z drukarkami, a także strefy ciche, czyli przestrzeń do skupiania się, wykonywania zadań indywidualnie lub prowadzenia konferencji. Żeby zadbać o komfort pracowników należy umieścić strefy głośne i ciche w jak największej odległości od siebie. Do tego dobrze jest wyodrębnić miejsce przeznaczone do przechowywania dokumentów oraz akcesoriów i sprzętu potrzebnego do wykonywania pracy.
Akustyka wnętrza – jakich norm należy przestrzegać?
Właściwe podzielenie przestrzeni na strefy ciche i głośne pozwoli również na łatwiejsze spełnienie norm prawnych dotyczących akustyki we wnętrzach. Od 2018 roku budynki mieszkalne oraz użyteczności publicznej muszą spełniać wymagania normy akustycznej PN-B-02151-4:2015-06. Warto jednak pamiętać o tym, że samo dopełnienie wymagań zawartych w normie nie oznacza jeszcze, że stanowisko pracy będzie komfortowe pod względem akustyki. Żeby zapewnić pracownikom lepszy komfort akustyczny, który pozytywnie wpływa na poziom ich skupienia, i zaangażowanie w pracę, poleca się inwestycję w materiały wygłuszające, a także meble i akcesoria akustyczne.
Kolejny krok, czyli dobór oświetlenia
W doborze oświetlenia do biura pracodawców również obowiązują określone normy. Warunki dotyczące oświetlania stanowisk pracy zostały zawarte w normie PN-EN 12464-1:2004. Zgodnie z dobrymi praktykami w biurze należy zapewnić jak największy dostęp do światła naturalnego. Jest ono bowiem najbardziej przyjazne dla ludzkiego organizmu. Zbyt duża ekspozycja na sztuczne światło może powodować zwiększony poziom stresu oraz problemy z wyciszeniem się i zasypianiem. Z tego względu biurka powinno umieszczać się przy oknach, tych z kolei nie warto zasłaniać. Oświetlenie powinno być też inne dla strefy głośnej i cichej. W obrębie tej pierwszej należy umieścić światło o zimnej barwie, które sprzyja utrzymaniu wysokiego poziomu koncentracji. Natomiast strefa głośna, gdzie pracownicy zazwyczaj rozmawiają ze sobą lub relaksują się, powinna być oświetlona przy użyciu światła ciepłego, które wprowadza bardziej kameralną atmosferę.