Zapytanie

Brak produktów do złożenia zapytania

Czy meble biurowe to środek trwały?

Blog / 13.08.2024

Środek trwały w firmie to składnik majątku, który jest własnością przedsiębiorcy i którego wartość początkowa przekracza 10 tys. złotych. Czas jego użytkowania w celu prowadzenia danej działalności musi wynosić co najmniej rok. Do środków trwałych zaliczane są więc nieruchomości oraz prawa do użytkowania gruntów i lokali, a także wyposażenie takie jak meble, maszyny oraz środki transportu. Dlaczego jest to tak istotne z punktu widzenia prawa?

Amortyzacja mebli – na czym polega?

Osoby prowadzące własną działalność muszą liczyć się z ponoszeniem rozmaitych wydatków na rzecz zarówno niewielkich przedmiotów, jak i całych zestawów mebli, urządzeń i innych środków niezbędnych do funkcjonowania firmy lub wyposażenia jej biura. Kupowane przedmioty z czasem tracą na swojej wartości, co powinno mieć odzwierciedlenie w sytuacji majątkowej przedsiębiorstwa. Z tego właśnie względu, zgodnie z prawem, możliwa jest tzw. amortyzacja środków trwałych, czyli uwzględnienie faktu zużywania się różnych sprzętów w kosztach prowadzenia działalności. Firma ma zatem możliwość regularnego odliczania pewnej wartości środków trwałych od uzyskiwanego przychodu pod warunkiem, że ich wartość początkowa przekracza 10 000 zł. Co jednak z zakupami o niższej wartości? Otóż tego rodzaju wydatki mogą zostać uznane jako bezpośredni koszt uzyskania przychodu. Dzięki temu nie trzeba również wprowadzać ich do ewidencji środków trwałych.

Amortyzacja mebli biurowych – jakie warunki należy spełnić?

Przedsiębiorstwa chcące mieć pewność co do tego, że będą one mogły zastosować amortyzację w przypadku kupowanych mebli powinny wziąć pod uwagę kilka istotnych kryteriów. Otóż zgodnie z prawem tego typu wyposażenie powinno być dostosowane do profilu firmy, aby można było jasno stwierdzić, że jest ono niezbędne do prowadzenia działalności. Ponadto powinny być one użytkowane przez co najmniej rok, a także zdatne do użytku w dniu odebrania. Oznacza to, że amortyzacji nie podlegają wydatki na wyposażenie kupowane jedynie na wybraną okazję, taką jak wydarzenie firmowe czy projekt o krótkim czasie realizacji.

Jakie są metody amortyzacji środków trwałych?

Oprócz wspomnianej wcześniej amortyzacji jednorazowej wyróżnia się trzy inne metody amortyzacji środków trwałych. Należy do nich:

  • Metoda liniowa – to najpopularniejszy sposób rozliczania środków trwałych, który zakłada, że środki będą zużywać się równomiernie. Wysokość odpisu amortyzacyjnego jest ustalana zgodnie ze stawkami podanymi w załączniku nr 1 ustawy PIT oraz CIT. Kwotę oblicza się poprzez pomnożenie wartości środka trwałego przez roczną stawkę amortyzacji. Żeby otrzymać stawkę miesięczną, wystarczy podzielić kwotę przez 12. Podatnicy stosujący metodę liniową mają możliwość obniżenia stawki amortyzacyjnej.
  • Metoda degresywna (malejąca) – jest przeznaczona do stosowania tylko w przypadku określonych środków trwałych zaliczanych do 3-6 oraz 8 grupy KŚT, do których należą również meble. Jej głównym założeniem jest to, że zużycie środka trwałego, a tym samym zmniejszenie jego wartości, odbywa się szybciej na początku okresu jego użytkowania. Stawka amortyzacyjna jest zatem wyższa, ale również szybciej dochodzi do zamortyzowania danego środka. Przez pierwszy rok korzystania z tego rodzaju metody stawka amortyzacyjna jest mnożona przez współczynnik, który maksymalnie może wynieść 2,0.
  • Metoda naturalna (jednostek produkcji/zróżnicowanego odpisu) – zakłada, że odpis amortyzacyjny dla danego środka powinien być dostosowany do rzeczywistego stopnia jego zużycia. Ten sposób wyliczeń stosuje się głównie do różnego rodzaju maszyn i urządzeń.

Amortyzacja mebli ‒ jaką metodę wybrać?

W przypadku amortyzacji mebli przedsiębiorca może wybrać metodę liniową, która dodatkowo dzieli się na indywidualną lub przyspieszoną. W przypadku metody indywidualnej podatnik sam ustala stawkę odpisu pod warunkiem, że środek trwały jest używany lub ulepszony oraz wprowadzony do ewidencji po raz pierwszy. Za środki używane uznaje się takie przedmioty, które przed nabyciem były użytkowane przez poprzedniego właściciela przez co najmniej 6 miesięcy. Środki ulepszone to z kolei takie, na które przedsiębiorca poniósł koszt w wysokości co najmniej 20% ich wartości początkowej. Okres amortyzacji nie może być również krótszy niż podają przepisy – jeżeli wartość początkowa środka to mniej niż 25 tysięcy, czas amortyzacji musi wynieść co najmniej dwa lata, natomiast dla środków o wartości od 25 do 50 tysięcy okres ten wynosi co najmniej trzy lata.

Z kolei metoda liniowa przyspieszona jest przeznaczona do stosowania dla środków, które ulegają szybkiemu zużyciu w krótkim czasie lub szybkiemu postępowi technicznemu. Wówczas możliwe jest zastosowanie standardowej stawki amortyzacyjnej dla metody liniowej, która będzie dodatkowo pomnożona o współczynnik o wartości maksymalnej wynoszącej 2,0. Istnieje jeszcze możliwość przeprowadzenia tzw. amortyzacji jednorazowej, która jest szczególnie korzystna dla małych przedsiębiorstw, chcących dokonać amortyzacji w tym samym roku, w którym rozpoczynają działalność.

Amortyzacja mebli ‒ wyzwanie dla księgowych

W kwestii mebli ważne jest też to, jak zostanie wystawiona faktura. Jeśli kupujesz jeden mebel, problemu nie ma, ponieważ wiadomo, jaka jest wartość danego produktu. W przypadku zestawu mebli zwróć uwagę, czy na fakturze są one wyszczególnione (wraz z jednostkową wartością), wówczas możesz rozliczać je pojedynczo. Jeśli jednak masz jedną pozycję na fakturze pn. „zestaw mebli biurowych”, musisz traktować je jako jeden mebel i w zależności od kwoty: odliczyć jednorazowo lub wprowadzić do ewidencji środków trwałych firmy.

Szukasz mebli konferencyjnych lub biurowych, które będą pasowały do Twojej marki? Zajrzyj do oferty HANA Design! W naszym sklepie znajdziesz zarówno całe zestawy, jak i pojedyncze produkty, które idealnie wpiszą się w aranżację Twojej przestrzeni biurowej.